« 仮面ライダー響鬼騒動 | Main | お受験回顧録 前書き »

October 05, 2005

『愛のエプロンSP』で、不愉快なものを見た

今回はちょっと自分本位な苦言を書き込むので、見苦しいかと思う

と言うのも、今さっき『愛のエプロン』のスペシャル番組を見た。
まさか3時間もやるとは思わなかったけど。

ずらずらと書き込むので、敬称が略されると思うけれど、ご了承願いたい
(尤も、苦言を呈された方は了承どころではないと思うが・・・)

この番組、深夜にやっていた頃から、時々見ていて、ゲストの豪快で散々な料理が
面白くて、けっこう好きな番組だ。

ゴールデンに移ってからは、料理上手な人もたくさん出てきて、バランスをとっているようだけど。

だから、何度もうなぎを扱っているはずのインリンが、あいも変わらず黒焼きにしていたりしても、
あまり不愉快に思わない。

今日の場合は、メインゲストが細木某というご老人だった。
この人、なにやら占い師で、毒舌が受けてテレビに出ている人のようだ。

しかし、たぶん「毒舌」込みで出演依頼を受けているからだろうけれど、
タイミングも何も考えずに、だらだらと「悪口」を言うだけで、ちっとも面白くなかった。

もっともだとうなずけるような「毒舌」であれば、いっそ気持ちが良かったりするのだろうけれど、
むりやりひねり出したような悪口が主で、ときおりうまくハマった言葉があったくらいで、
「数撃ちゃ当たる」という印象がぬぐいきれず、実に不愉快だった。

この番組のルールは、ちゃんと確認したことは無いけれど、テーマの食材を使って、
作り方を調べられない状態でお題の料理を作るというものだったはず

件のご老人も、一度はそのルールのもとに、ステージに上がりながら、
なんか理屈を付けてお題の料理を作らなかった。

その後1時間も使って、未唯と対決するのだから、番組の演出かもしれないけれど。

しかし、その一騎打ちでは、食材だけ決めて料理は自由と言うルールだった。

これでは、オイラみたいにマイナスイメージを持ってしまった視聴者から見れば、
この老人の得意料理で勝負しているようにしか思えなかった。

加えて、対する未唯は、得意なグラタン以外は、未完成品を出していたりして、
どうにもご老人に勝たせるようになっていたように見えてしまった。

とはいえ、未唯が3品作ると宣言した後に、対抗するように4品作ると言い出して、
見事に全部完成させたのはたいしたものだと思うけれど。

話はそれるけれど、最近「2品、3品」を「にしな、さんしな」と言うことが多い。
これは、数字がアラビア数字だからだと思うけれど、おいらの怪しい記憶だと、
「一品、二品、三品」の場合、「ひとしな、ふたしな、みしな」で、
「1品、2品、3品」の場合は「いっぴん、にひん、さんぴん」だったように思う。

とりわけ「にしな」と「みしな」の聞き分けがややこしいので、どうせ言い方を変えるのなら、
「ふたしな、さんしな」にしてほしいものだと思う。

さて、このご老人。さらに不愉快なことに、未唯の「自信の品」であるグラタンを、
本人から「どうぞ召し上がってみてください」と言われて食べて、
「この程度」という言葉でしか評価していなかった。

言っておいて、他のジャッジゲストが全員ほめているのを思い出したように
「若い人は、いいのかしらね」とか自分の料理もほめている者に対して、
舌が未熟であるようなことを言っていたように感じた。

「自分が挑戦した」相手の力量もほめる事ができないのは、人間的にどうかと思った。

しかし、料理の仕方の薀蓄は、なるほどと思うものがあったし、
このひとは、無理に悪口おばさんなんかしないで、知恵袋おばさん的な
キャラクターでやっても重宝されるのではないかと思った。

今回は、ニガテな魚(うなぎだけど)の料理を担当することになって、散々だった
西村知美さんが出ていなければ、見ることはなかったかもしれないんだけど、
決して「食べてもいないのに西村さんをけなした」から、むやみに怒ったわけではないので
そのへんは、強調しておこうかと思う(笑)

内臓をとってない、ぶつ切りのひつまぶしとかが出てきたら、食べなくても想像はできそうだし・・・

|

« 仮面ライダー響鬼騒動 | Main | お受験回顧録 前書き »

Comments

コメントありがとうございました。

言葉遣いについてですが、びんごばんごは、時代の変化に伴う言葉の変化に黙って従おうではなく、語彙の範囲なり日本語力なりの個人差はあって当然なのだから、鷹揚に構えようという考え方をしています。ちょっとわかりにくいかもしれませんが、変化への適応ではなく、多様性への寛容/多様性の推奨に主張のポイントがあります。

びんごばんごは細木某が嫌いです。嫌いですが、どうして「ズバリ言うわよ!」(TBS)も、「幸せって何だっけ・カズカズの宝話」(フジテレビ)も高視聴率で視聴率女王なのかはなんとなく見当がつきます。自分は結婚後すぐに離婚して子供を育てたこともないくせに、自分のことは棚上げして、離婚はいけない、女は家にいて子育てに専念しろなどと断定的に言い放つところが人気の秘訣でしょう。どういうことかと言うと、当事者意識を持たないまま、何ら経験に基づかない説教をカッコよく垂れたい人々が世の中には大勢いて、そういう人々に細木某は大人気なのだと思います。

 ちなみに、インリンは人生相談(?)でのスタンスも、十年一日の食べられない料理同様、嫌味が自然体です。

http://blog.livedoor.jp/yinlingofjoytoy/archives/50235466.html
インリン・オブ・ジョイトイの日記
2005年09月18日
女の仮面

Posted by: びんごばんご | October 06, 2005 at 08:15 PM

I've been browsing online greater than 3 hours these days, yet I by no means discovered any attention-grabbing article like yours. It's lovely worth sufficient for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made good content material as you did, the web will probably be a lot more helpful than ever before.

Posted by: best dating sites | November 24, 2014 at 09:30 AM

This piece of writing is actually a fastidious one it assists new net users, who are wishing in favor of blogging.

Posted by: best dating sites | January 19, 2015 at 02:55 PM

Superb blog you have here but I was wondering if you knew of any discussion boards that cover the same topics talked about in this article? I'd really love to be a part of group where I can get opinions from other knowledgeable individuals that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Thanks! blogesaurus.com quest bars

Posted by: quest natural protein bars uk | January 22, 2015 at 01:58 AM

Wonderful article! This is the type of info that should be shared around the web. Shame on Google for now not positioning this publish higher! Come on over and consult with my website . Thank you =)

Posted by: mujeres hermosas | February 09, 2015 at 07:41 PM

Hello! I know this is kinda off topic nevertheless I'd figured I'd ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog post or vice-versa? My blog discusses a lot of the same topics as yours and I think we could greatly benefit from each other. If you happen to be interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you! Great blog by the way!

Posted by: free music downloads | February 18, 2015 at 05:30 AM

What's up i am kavin, its my first time to commenting anywhere, when i read this post i thought i could also make comment due to this good paragraph.

Posted by: free music downloads | February 27, 2015 at 11:50 PM

Greetings, I believe your site might be having browser compatibility issues. Whenever I take a look at your blog in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues. I just wanted to provide you with a quick heads up! Besides that, excellent site!

Posted by: free music downloads | April 03, 2015 at 05:01 PM

Your way of telling all in this paragraph is truly nice, all can effortlessly be aware of it, Thanks a lot.

Posted by: Minecraft Games | April 07, 2015 at 07:58 PM

After exploring a number of the blog articles on your blog, I seriously appreciate your way of writing a blog. I book-marked it to my bookmark site list and will be checking back soon. Please visit my website as well and tell me your opinion.

Posted by: mujeres haciendo el amor | April 08, 2015 at 06:33 AM

I visited various web sites but the audio quality for audio songs present at this web site is in fact fabulous.

Posted by: match free Trial 7 days | April 10, 2015 at 11:47 AM

Excellent weblog here! Additionally your site lots up fast! What web host are you the use of? Can I am getting your affiliate link in your host? I wish my web site loaded up as quickly as yours lol

Posted by: http://twitter.com/ | May 07, 2015 at 01:22 PM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/76489/6269397

Listed below are links to weblogs that reference 『愛のエプロンSP』で、不愉快なものを見た:

» インリンに動物化するポストモダンを見る [びんごばんごBlog]
 電車の中で男子高校生の会話が耳に入ってくるのを聞くともなしに聞いていると、これといった話題もなく、ほとんど「うぜー」とか「やば」とかいった単語を間投詞的に発しあっているだけだったりすることがある。あれだけ無内容なコミュニケーションをよく永遠と続けられるなぁと違和感を覚えるが、まあ本人たちが楽しければそれはそれでいいのだろう。  同じような違和感を覚える人は少なくないらしく、鈴木美潮は「勝手が違う」のような「普通の日本語そのものが通じない」と嘆いている。  近ごろ、私の中でむくむくとふく... [Read More]

Tracked on October 05, 2005 at 11:09 PM

» Ultram for long term chronic pain. [Tramadol brand s ultram definition of drug.]
Ultram. Ultram er. Ultram drug abuse. [Read More]

Tracked on May 07, 2007 at 09:04 AM

» Phentermine without a prescription. [Phentermine no prescription.]
Phentermine without a prescription. Phentermine no prescription. Phentermine no prescription needed. Phentermine 180 count prescription. Buy phentermine no prescription. [Read More]

Tracked on May 28, 2007 at 07:34 AM

« 仮面ライダー響鬼騒動 | Main | お受験回顧録 前書き »